Jumaat, 13 Januari 2012

SAYA SUKA HARI JUMAAT!

Assalamualaikum sahabat semua!… pada hari jumaat yang best dan sangat special ni, rasa macam nak share something yang best jugak la.. sebelum tu, ada tak sapa2 perasan, seminggu ni,( lebih kurang dari 9 jan sampai 12 jan) Allah telah banyak kurniakan rahmat hujan kat kita..kadang2 renyai-renyai, dan kadang2, lebat-lebat.. sejuk ja rasa. Tapi, kadang2 macam rindu je kat sang matahari yang comel tu..kan2, ke saya sorang je yang rindu ni? Ok, x pa -___-

Lepas tu, Allah telah pilih hari jumaat yang penuh rahmat ni (13 jan) untuk kurniakan satu cuaca yang panas tapi tak terik dan hujan tapi tak kerap..lebih kurang macam,  cuaca yang sangat redup2, berangin, dan “suam2” je.(eh betul ke guna perkataan ni..suka ati je). Senang cerite, a really wonderful weather la, bak kata encik omputih..

so, apa yang kita bole buat pada hari hari jumaat yang sangat osem ni? Kalau nak ceritaa kat dalam belog ni, sampai tahun depan pun, tak sure abis..korang pun mesti dah tahap penat nak baca.. 

Maka dari itu, (asal ayat standard karangan SPM nih -_-") kawan2 nak dengar tak lagu  hari jumaat dari Raef yang bertajuk ‘It’s Jumuah’ by the Awakening Projects?...





Comel tak lagu ni?  bile bile rasa boring2 nanti, bole dengar lagu ni, sambil-sambil tu, tambah pengetahuan kita tentang perkara-perkara yang bole dilakukan pada hari jumaat… :D


Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan (bang) untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu); yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).


                                                                                                                                    (ayat 9:62, Al Jumu'ah)

 Tak semestinya, hari jumaat ni, boleh solat jumaat ja, banyak lagi yang kita SEMUAAA bole buat! Encik Raef sebut sikit je dalam lagu  ni..tapi, apa salahnya, buat benda yang kecik2 dulu kan.. seperti memotong kuku dan baca surah Al-kahf..

 Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing), dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah, serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).

                                                                                                                                    ( ayat 10:62, Al Jumu'ah)


Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu, bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam membicarakan perihal hari jumat. Beliau bersabda:

فِيهِ سَاعَةٌ لَا يُوَافِقُهَا عَبْدٌ مُسْلِمٌ وَهُوَ قَائِمٌ يُصَلِّي يَسْأَلُ اللَّهَ تَعَالَى شَيْئًا إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ وَأَشَارَ بِيَدِهِ يُقَلِّلُهَا

“Di dalamnya ada satu waktu dimana tidaklah seorang hamba muslim mengerjakan shalat lalu dia berdoa tepat pada saat tersebut, melainkan Allah akan mengabulkan doanya tersebut.” Kemudian beliau memberi isyarat dengan tangannya yang menunjukkan sedikitnya saat tersebut.” 

                                                                                           (HR. Al-Bukhari no. 1415 dan Muslim no. 852)


Ini hanya sekadar satu perkongsian yang kecik ciput je yang saya mampu share..^-^ maaflah, kalau tak best ye.. sesungguhnya segala kebaikan datang daripada Allah dan segala kekurangan adalah atas kesilapan saya sendiri..

sahabat2 semua, kalau nak dengar, dengar la.. kalau tak nak dengar, dengar jugak..hehehe..takde la, tak kisah pun.. yang penting, luv u all fillah! <3

0 nasihat:

Catat Ulasan

 
Copyright (c) 2010 Haura Munawwarah. Design by WPThemes Expert
Themes By Buy My Themes And Cheap Conveyancing.